Český jazyk

Úterý 16.2.
Do procvičovacích sešitů si napište tyto zelené věty (každou na nový řádek), vynechávejte řádky. Nad každé slovo napište jeho slovní druh. Dnes tam budou jen podstatná jména (1), přídavná jména - jaký, který, čí (2), slovesa - co dělá? (5), příslovce - jak, kdy, kde, kam (6), předložky - "myš na stole" (7):
 
Chytrý delfín vesele skáče ve vlnách.
Svačím denně smetanový jogurt s ovocem.
Včera přišli nečekaní hosté.
Otevři dveře, musíme tady vyvětrat.
 
 
 
Pondělí 15.2.
Čeština:
Pracovní sešit - máte mít vypracované z online hodiny tato cvičení: 38/4,5,6.  Za domácí úkol udělejte ještě 40/7.
Děti, které nebyly v online hodině, vypracujte všechna cvičení a pošlete do Pyžama.
 
Pátek 12.2.
Pracovní sešit str. 38/3
 
a do procvičovacího sešitu si vytvořte stejnou tabulku jako na obrázku. Děti, které nebyly online, si přepište slova, která tam jsou, a vymyslete dalších šest řádků - dva na osobu, dva na zvíře, dva na věc.
 
 
Čtvrtek 11.2.
úkol: pracovni sešit 37/2
V online hodinách jsme psali toto cvičení. Přepište si ho do procvičovacích sešitů a doplňte i/y. Ve cvičení podtrhněte rovně podstatná jména (názvy osob, zvířat, věcí) a vlnovkou slovesa (co někdo dělá).
 
Neop_suj od p_lného M_rka. Pap_r je v_nález m_nulých civ_l_zací.
L_b_la se m_ pohádka o b_lém b_ku.
B_strozraký uv_děl na m_tině s_na krále M_roslava.
L_ška B_strouška si koup_la zmrzl_nu.
_______________________________________________________________________________
 
 
Středa 10. 2.
Dnes jsme s dětmi v online hodině psali "diktát" - diktovala jsem a současně psala na tabuli s vynechanými i/y. Společně jsme potom doplňovali a vysvětlovali správné řešení.
Děti, které nebyly v online hodině, prosím, aby si zelené cvičení přepsaly do školního sešitu a doplnily i/y. Fotku sešitu pošlete.
Současně v tomto textu podtrhněte rovně podstatná jména, vlnovkou slovesa, zakroužkujte přídavná jména (ptejte se otázkou JAKÝ, JAKÁ, JAKÉ).
 
Babička  nasb_rala na L_sé hoře černob_l, zlatob_l a jiné b_liny.
B_linný čaj p_l ml_nář s m_slivcem ve ml_nici.
Rozpl_val  se na jaz_ku. Ol_salý pes se nesl_šně přibl_žil.
Zb_střil, když uvi_děl b_lou kob_lku. Pes v_borně hl_dá.
 
________________________________________________________________________________________
 
Úterý 9.2.
V procvičovacím sešitě máte mít pokračování včerejší látky o slovních druzích. Je to tento zelený text:
5. Slovesa - běhat, sáňkovat, chtít...
6. Příslovce - (JAK, KDE, KDY, KAM...) - včera, teď, ven, doma
7. Předložky - nakreslete si stůl a všude myšky. U nich pak pište předložky: na, pod, u, od, ke, ze, přes, vedle, okolo, do...
8. Spojky - spojky spojují slova nebo věty: a, ani, nebo, protože, když, aby, ale...
9. Citoslovce - bum, prásk, haf, frr...
10. Částice - ano, ne, ať, kéž, nechť
 
Pondělí 8.2.
Slovní druhy
U podstatných jmen rozlišujeme názvy
- osob (pán, Josef, Novák, ředitel, prodavačka, dítě, Janička, maminka...)
- zvířat (pes, slůně, sova...)
- věcí (stůl, zahrada, strom...)
-vlastností (radost, vlídnost, pořádnost...)
-činností (sportování, běhání, čtení, vaření...)
-dějů (sněžení, hoření, plynutí...)
 
Děti, které nebyly na online hodině, si do  procvičovacího sešitu napište toto zelené:
 
Slovní druhy:
1. Podstatná jména - lyžař, pes, křída
                               chytrost, učení, sněžení
2. Přídavná jména - (jaký, čí?) - rychlý, pánův, matčin
3. Zájmena - já, se, si, ten, sám můj, kdo, co
4. Číslovky - pět, pátý, patery, pětkrát
 
+ domácí úkol Pracovní sešit str. 37 tabulka, doplňte do ní slova ze cvičení 1
 
___________________________________________________________________________
 
 
Pátek 5.2.
domácí úkol do domácího sešitu - z učebnice str. 119/6 - pište jen slova s vynechaným i/y
 
Děti, které nebyly v online hodině, zapište si do procvičovacího sešitu toto zelené:
 
Příklady tvoření přídavných jmen (odpovídají na otázku JAKÝ?):
byt - bytový                                                          slyšet - slyšící
nábytek - nábytkový                                             mlýn - mlýnský
zbytek - zbytkový, zbytečný                                 plynout - plynoucí
obyčej - obyčejný                                                  lýtko - lýtkový
bylina - bylinný                                                      lyže - lyžařský
 
Příklady tvoření příslovcí (odpovídají na otázku JAK?) - přepište a doplňte příslovce tam, kde je otazník:
obyčejný - obyčejně                                     rychlý - ?
slyšící - slyšitelně                                         šikovný - ?
plynoucí - plynně                                          zbytečný - ?
veselý - ?                                                      nový - ?
smutný - ?                                                    hořký - ?
_______________________________________________________________________________________
Čtvrtek 4.2.
Domácí úkol: do pracovního sešitu str. 37/1 jen doplnit i/y.
 
A ještě čtenářská gramotnost - tentokrát otázky k textu, který psala Andrejka. Stejné otázky vám dávám i k jejímu projektu, abyste nemuseli pořád listovat. Odpovědi napište zase ve tvaru např. 1/a  a pošlete do Pyžámka.
Zde jsou ty otázky, ale opravdu je uvidíte u jejího projektu:treti-a.webnode.cz/projekt/pavlinka-andrejka-kone-kobyla/andrejka/
 
Otázky (čtenářská gramotnost) k Andrejčinu projektu:
1. březost kobyly trvá
   a) méně než rok
   b) více než rok (musíte si zjistit, kolik dní má jeden rok)
 
2. Ve volné přírodě při rození hříbátka chrání kobylu a mládě před nepřáteli
   a) dva kruhy koní
   b) jeden kruh koní
   c) nikdo
   d) lidé
 
3. Proč se hříbě od kobyly nikdy příliš nevzdaluje
   a) protože neumí ještě chodit
   b) protože by mu ostatní koně mohli ublížit
   c) protože by se mohlo stát potravou některé šelmy (vlci, rys...)
 
4. Jak může kůň bojovat s šelmou, když nemůže utéct
   a) kouše
   b) kope zadníma nohama
 
Z online hodiny máte mít v procvičovacím sešitě sloupeček slov, ke kterým jsme hledali základové sloveso. Děti, které nebyly v online hodině, prosím doplňte u všech slov slovesa, z nichž se při tvoření slova vycházelo. Postup byl tento:
 
výtah - vytáhnout - táhnout
výcvik - vycvičit - cvičit
výjezd -
výprava -
vynález -
výběr -
výmysl -
výkon -
výstup -
výstroj -
 výhra -
vývar -
výběh -
výpočet - 
výkřik -
 
 
Středa 3.2.
 
V procvičovacím sešitě mají mít všichni toto cvičení. Prosím o doplnění ty děti, které nebyly online.
 
Dobré b-dlo, na b-d-lku, b-telný úkryt, nev-ditelný, l-sovat ovoce,
živob-tí, zam-tat, v-robna, v-zrát, odb-t náb-tku, obl-bi-t,
kdyb-chom, os-pky, nenas-tný, v-děšený.
 
Navíc všichni do domácího sešitu z učebnice str. 112/4
________________________________________________________________________________
Úterý 2.2.
 
Do domácího sešitu -  učebnice str. 112/2 - nejprve si v hlavě srovnejte věty - vždy dvě patří k sobě, ale jsou popletené. A pak cvičení už správně napište.
Zkuste vymyslet kreslené vtipy na vyjmenovaná slova (když místo správného tvaru napíšete chybný a vznikne věcný nesmysl  - jako s tou lodí a výrem). Cvičení i případné obrázky mi prosím pošlete, nejhezčí a nejvtipnější dám na stránky. Děkuji. HS
 
Děti, které nebyly v online hodině: napište si do procvičovacího sešitu toto zelené, doplňte i/y a pošlete foto do pyžama:
 
2.2.
Zap_chnout, zámek S_chrov, s_rup, zás_p, s_knutí, nal_čit se, dej m_ to,
z Dejvi_c do Kob_l_s, kdyb_ch, odb_t m_č, odb_t úkol, spl_nout,
nel_čený údiv,  hm_zožravec a b_ložravec, m_  jsme žáci 3.B, sl_ším
p_skání ptakop_ska, m_m_no v zavi_novačce.
 
A tady čtenářská gramotnost. Opět do Pyžama pošlete správné odpovědi ve tvaru 1/b...
 
Sysel
Přečtěte si Matějův projekt o syslovi treti-a.webnode.cz/projekt/matej-h/
a odpovídejte na tyto otázky:
 
1. Sysel si dělá nory v místech s nízkou trávou, protože
   a) vysoká tráva mu vadí v rozhledu
   b) nízká tráva se lépe okusuje
   c) v nízké trávě se mu lépe buduje nora
 
2. Sysel
   a) je větší než kočka
   b) je veliký asi jako myš
   c) kdybyste sysla položili na bříško na váš sešit z češtiny, vešel by se na něj tak akorát :-)
 
3. sysel je
   a) vegetarián (živí se pouze rostlinami)
   b) všežravec
   c) masožravec
   d) hmyzožravec
 
4. Kdybyste dnes šli na pole, sysla byste
   a) mohli zahlédnout, protože hledá obilí
   b) mohli zahlédnout, protože loví brouky
   c) nemohli zahlédnout
 
5. Proč se v hibernaci sníží tělesná teplota, dech a tep
  a) protože skoro umírá
  b) protože šetří energii
  c) protože spí a je líný
 
6. Sysel dnes není považován za škůdce, protože
  a) už neškodí (už nekrade obilí a neschovává si ho do nor)
  b) protože je jich málo a tak je důležité je chránit
  c) protože žijí jen v ZOO a na letišti a golfových hřištích a tam nevadí
_____________________________________________________________________________________________
Pondělí 1.2.
 
Pracovní sešit ČJ  (modrý) - str. 35/1,  36/2 i křížovka
 
do procvičovacího sešitu si napište toto cvičení (online děti už ho mají):
 
B_lá holubi_čka, jaz_ček, brz_čko, ml_t obi_lí, vodní v_r, slep_š hračku, dob_t mob_l, nab_t znalostí, v_skat ve vlasech, cesta se v_ne, kysel_na s_rová,  zm_jí zas_čení, v_nikající v_svědčení, nalí_t l_monádu, v_borně.
 
čtenářská gramotnost:
Přečtěte si text na stránce PROJEKT treti-a.webnode.cz/projekt/fanda-klarka-ch-kamil/
a odpovězte na tyto otázky, odpovědi pište přímo do Pyžama jako zprávu pro mě.
1. Netopýři létají, protože
   a) mají křídla jako ptáci
   b) mají změněné přední nohy, na kterých se jim vyvinuly blány na létání
   c) létají jako veverky pomocí plachtění
 
2. netopýři vidí
    a) jen ve dne
    b) nevidí vůbec, orientují se jinak
    c) vidí, ale zrak mají slabý
 
3. netopýři se orientují
   a) podle sluchu tak, že poslouchají zvuky okolí
   b) podle svých zvuků, které vysílají do okolí a vnímají, jak se tento zvuk odrazí a vrátí se zpátky
   c) podle čichu
 
4. netopýři se živí
   a) pouze živočišnou stravou, tedy hmyzem, motýly, komáry, pakomáry, drobnými živočichy, rybami
   b) pouze plody a šťávou z květů
   c) různé druhy netopýrů se živí různě, jsou druhy hmyzožravé i "vegetariáni"
 
5. netopýři žijí
   a) v lese, na stromech
   b) v horách, kde je stále čerstvý zdravý vzduch
   c) v úkrytech, kde není průvan a kde je tma
   d) na březích moře, kde je dostatek hmyzu
 
6. netopýr je
   a) nebezpečný, protože saje lidskou krev
   b) nebezpečný, protože kamarádí s čarodějnicemi a pomáhá jim v páchání zla
   c) neškodný, protože nikomu neubližuje
   d) pro přírodu důležitý, protože zlikviduje velké množství hmyzu
 
_______________________________________________________________________________________
 
Čtvrtek 28.1.
V procvičovacím sešitě máte mít toto zelené:
 
Z: brzy, jazyk, nazývat, Ruzyně
 
brzy - POZOR - brzičko - přípona -ičko (když ze slova BRZY odtrhnete koncové y, zůstane kořen BRZ, přidáte jen příponu -ičko, která je měkká
 
jazyk - jazykový, jazykově, jazýček (zde je pouze přípona -ek, kořen je JAZYK, JAZÝČ - původní k se změnilo na č, ale tvrdé y v kořeni zůstává)
          jazykověda, jazykovědec,
nazývat - ozývat, vyzývat, přizývat, vyzývání, ozývání, vzývat,
Ruzyně - ruzyňský
 
 
Středa 27.1.
 
Přepište si do procvičovacích sešitů toto zelené a červené:
 
žvýkat - nežvýkat, rozžvýkat, žvýkačka, přežvýkavec
vydra - vydří, Vydrýsek, vydřička
výr - výří (na otázku Čí?, např. výří oči)
pozor: vír = roztočená voda nebo vítr (ve vzduchu víří sníh),
             vířit - rychle se pohybovat
vyžle = velmi vyhublé dítě
slova s předponou vy-, vý - např. výtah, výlet, výkon, výmysl, výhra...

Do domácího sešitu z učebnice str. 103/1O:
vyberte vždy na jednu řádku slovo, které je vyjmenované nebo příbuzné. U něj napište pomlčku a za ní napište slovo, od kterého bylo odvozeno. Pokud je to slovo předponové, za pomlčkou napište totéž slovo s jinými předponami.
Vzor:
vytvořeno - vytvořit, utvořit, stvořit, dotvořit
vysvětlit - osvětlit
vydrží - nedrží, podrží
bytu - vyjm.sl.byt
bývaly - být.....
 
 
___________________________________________________________________
 
 
Úterý  26. ledna
 
do procvičovacího sešitu si dopište další příbuzná slova:
 
výt - zavýt, nevýt, dovýt
        vytí, zavytí, vyjící
výskat -  nevýskat, zavýskat,
              výskání, výsknutí, výskot
pozor: vískat = hladit ve vlasech, probírat se někomu prsty ve vlasech
zvykat - nezvykat, odvykat,
              zvyk, nezvyk, zlozvyk
             zvyklost, zvyklý, obvyklý
             obvykle, neobvykle
 
dále do procvičovacího sešitu z učebnice str. 102/5
a do domácího sešitu z učebnice str. 103/7, 8 (pozor - rozlišujte slova s předponou (neboli když odtrhnete předponu, musí vám zbýt "normální použitelné" slovo) a tzv. zrádná slova (vidět, viset, vítat, vinit, vinout, viklat, vířit, vidlička, vidle, vikýř, vítěz)
 
Ti, kdo nebyli v online hodině, ještě ústně projděte učebnici str. 101/4 a, b,c,d
 
________________________________________________________________________
Pondělí 25. ledna
 
úkol: do pracovního sešitu (modrý) str. 34 doplňte cv. 3. Děti, které nebyly online, udělejte celou stránku.
 
do procvičovacího sešitu si napište toto zelené:
 
vy -        vykat, vykání
vysoký - výšina, výška, vysoko
              vysoce, vyšší, nejvyšíí
              výš, nejvýš, Vysočina
              zvýšit, vyvýšit, povýšit
              převýšit, převýšení, Vyšehrad
 
Vše pošlete do Pyžama prosím. Pokud jste měli chyby v dnešních cvičeních, přesuňte si tato slova do chybníku (hlavně VYVIKLAT, OBVYKLÝ, VÝROBEK, VYPRAVIT, VÝLET). Děkuji.
_____________________________________________________________________
 
Pátek 22. ledna
 
český jazyk: přepište si do procvičovacího sešitu vyjmenovaná slova po V - z učebnice, str. 100. Pište vždy tři slova na řádek.
ústně procvičte str. 100/1, 101/2. Písemně 101/3 do procvičovacího sešitu. Fotku sešitu pošlete do Pyžama.
 
Čtvrtek 21. ledna
 
Všichni, kteří se neúčastnili online hodiny: dnes jsme probírali předpony vy-, vý-. Jsou to části slova, které se v češtině píší vždy s tvrdým -y-. Slova s předponami se často pletou s dalšími slovy, kde je vi-. Proto jste se nejdříve učili ta "zrádná" slova (vidět, viset, vítat, vinit, vinout, viklat, vířit, vidlička, vidle, vikýř, vítěz). Slova s předponou poznáte tak, že když ji odtrhnete, zůstane vám pořád smysluplné slovo nebo slovní základ (např. vymyslet - myslet). Také můžete při pátrání po tom, zda jde o předponu, zkoušet vyměnit předponu vy- za jinou (vyhrát, prohrát, zahrát, sehrát, odehrát, přihrát, nehrát...)
Ve škole jsme společně vymýšleli celou hodinu slovesa v infinitivu s předponami vy-. V procvičovacím sešitě máme toto:
 
Předpony vy-, vý-:
vymyslet, vyhasnout, vyhrát, vyhlásit, vypít, vysychat, vyrůst, vylít, vydat, vydělat, vyměnit, vypracovat, vystoupit, vyspat.
 
Za domácí úkol máte všichni vymyslet a napsat dalších 20 sloves v infinitivu s předponou vy-.
Na online hodině jsem řekla, že si už nic nemáte psát, ale přece jen si prosím VŠICHNI napište toto krátké vysvětlení:
 
Předpony vy-, vý-:
píší se vždy s -y-, -ý-. Poznáme je tak, že když předponu vy- odtrhneme, zůstane smysluplný slovní základ (vymyslet - myslet). Předpony si můžeme také zkusit vyměnit (vyměnit, proměnit, přeměnit, změnit...).
 
nepovinné pro mimořádné chytrolíny: zkuste si křížovky na www.umimecesky.cz/krizovky-vyjmenovana-slova/28?source=explicitKC
ale pozor, je to docela těžké. Až dorazíte k vyjm. slovům po v, otevřete si učebnici str. 100.
_________________________________________________________________________________
 
Středa 20. ledna
 
Přepište si do procvičovacích sešitů příbuzná slova:
viklat:  zaviklat, vyviklat, nevilat, rozviklat,
             viklající, viklavý, viklan
vířit -   vířivka, vodní vír, zavířit,
             zvířit, rozvířit, vířící, zvířený
vidlička - vidle, vidlice, vidlicový
vikýř -      vikýřový
vítěz -  vítězit, nevítězit, zvítězit, vítězství,
              vítězící, vítězný, vítězně
 
 
 
 
Úterý 19. ledna
Dnes jsme hledali ke včerejším "zrádným" slovům slova příbuzná. V procvičovacím sešitě musíte mít tento text:
 
vidět - uvidět, nevidět, vidina
          vidění, vidící, nevidící,
          nevidomý, viditelný, neviditelný
viset - neviset, záviset, visící, závislý
          závislost, nezávislost, visutý
vítat - nevítat, zavítat, uvítat, přivítat
          vítání, přivítání, vítací
vinit - nevinit, obvinit, zavinit, provinit
         vina, nevinný, nevinnost
vinout - zavinout, obvinout, přivinout,
             odvinout, převinout, vyvinout, vinoucí
 
Pondělí 18. ledna
Dnes jsme v online hodině dělali níže uvedené cvičení. Všechny děti, které na online vyučování nemohou být, si ho musí zapsat do školních sešitů, doplnit patřičné i/y a poslat fotku do Pyžama nebo na email.
Doplňte i/y:
Lep_dlo, zas_čet, s_rová zelenina, pom_šlení, vitam_n, s_tá barva, us_lovně, zas_chá, přem_šlet, s_chravé, hb_tá las_čka, p_sečný přes_p, m_nule, s_dli_ště, sam_čka s_sla, ub_vající s_la, hlas_tý s_kot.
 
Následující červený text si zapište do procvičovacích sešitů a slova se naučte do zítra zpaměti. Nejsou to vyjmenovaná slova, naopak jsou to slova, kde se píše -i-, ale jsou zrádná, chybují v nich i dospělí... a pletou se s vyjmenovanými po V (bývají považována za slova s předponou vy-).
Vi:
Vidět, viset, vítat
vinit, vinout, viklat
vířit, vidlička, vidle
vikýř, vítěz.
 
_______________________________________________________________________
 
 
Pátek 15. ledna
do procvičovacích sešitů si napište toto zelené (děti z online hodiny: jen si to překontrolujte, psali jsme to společně, ale protože jsem tabuli před vámi mazala, mám teď jiné pořadí slov. Na pořadí v tomto případě nezáleží):
 
syrový - syrovinka, syrově
sychravý - sychravo, sychravě, Sychrov (zámek)
usychat - zasychat, prosychat, dosychat, usychání
sýkora - sýkorka, sýkořice
sysel - syslík, syslovat, Syslov
(Syslov skutečně existuje - děkuji :-) Je to vesnička a také zbytky středověké tvrze po blíže neznámém sídle založeném ve 14. století snad rodem Krabiců z Veitmile, zřejmě v místech staršího hradiště. Tvrz zanikla v průběhu 16. stol., v současné době dochován šíjový příkop s valem a pahorek po tvrzi.
syčet - nesyčet, zasyčet, dosyčet, syčení, sykot, syknutí
sypat - nesypat, zasypat, vysypat, dosypat, rozsypat, prosypat, přesypat, nasypat, osypat, nasypaný, přesypaný....
            přesýpací, sypání, sýpka, sypek a sypkovina (látka na výrobu peřin a polštářů), osypky, násyp, zásyp
 
projděte si tyto úkoly, je to nutné, protože vůbec nemáme čtení s podobnými úkoly v čítance:
 
Čtvrtek 14. ledna
1. do procvičovacího sešitu toto zelené (většinou to máte z hodiny):
 
syn -   synek, syneček, synáček, synovec, synovský
sytý -  sytit, zasytit, dosytit, nasytit, přesytit, prosytit,
           sycený, nasycený, prosycený, přesycený, nasyceně, dosyta,
           Nesyta (pohádková postava), sytě, sytost, nenasytný, nenasytně
sýr -   syreček, sýrový, sýrárna
 
2.  Zkuste si tato cvičení - čtení s porozuměním: www.umimecesky.cz/cteni-s-porozumenim-obrazky/119
 
Středa 13. ledna
 
úkoly: pracovní sešit str. 33 - celá, i s doplněním správného textu na spodní řádky
           učebnice str. 100, cvičení 6 - napsat celé do procvičovacího sešitu
 
_____________________________________________________________________
 
Úterý 12. ledna
 
zapište si do procvičovacích sešitů toto zelené:
S: 
syn, sytý, sýr
     syrový, sychravý, usychat
     sýkora, sýček, sysel
     syčet, sypat
     Bosyně (městečko)
 
a dále do domácích sešitů vypracujte cvičení z učebnice str.99/4
 
________________________________________________________________________________________________
 
Pondělí 11. ledna
 
1. Zkontrolujte si ještě jednou správnost cvičení 95/2 z učebnice (psali jste to do procvičovacích sešitů)
napínavé, kapitola, netopýr, pískal, pyšná, několikrát, byl, pýcha, Libor, zápisník, myslivec, zapíchl, pírko, kobyla, kopyta, pískoviště, ptakopysk, neobyčejný, myslí, mýlí se, kamion, mýtné, Miloš, klička, pitná, třpytí se, pytel.
Pokud jste měli chybu, přesuňte toto slovo do chybníku, abyste o něm věděli.
 
2. v učebnici je na straně 97 test - nějak podobně mohl vypadat váš pololetní test z češtiny.
Do školních sešitů prosím vypracujte cvičení 1 a 2
- u prvního cvičení napište jen to, co byste doplnili na volnou řádku (jsou to vyjmenovaná slova, na která máte přijít)
- druhé cvičení napište do školního sešitu celé
- u třetího úkolu si přečtěte vždy řádky, které patří k sobě a představujte si situaci  - pak rozhodněte, co je správné. Napište do školního sešitu vždy jen správnou odpověď
 
trénujte na těchto nebo podobných cvičeních: www.umimecesky.cz/doplnovacka-vyjmenovana-slova-po-p-2-uroven/6128
 
______________________________________________________________________________________
 
Pátek 8. ledna
1) Napište do pracovního sešitu str.31/6 na volné řádky všechna slova ze cvičení, kde jsou i nebo y po p.
2) učebnice str. 93/9 - prosím rodiče, aby si s dětmi povídali o všech šesti rčeních (o jejich významu). Děkuji.
3) přepište si toto zelené do procvičovacích sešitů:
pýr - pýří
pýřit se (červenat se) - zapýřit se, nepýřit se, pýřící se
čepýřit se (ptáčci si čechrají peříčka) - načepýřit, rozčepýřit, načepýřený
____________________________________________________________________________________
 
 
 
Čtvrtek 7. ledna
Do procvičovacích sešitů si zapište toto zelené:
 
třpytit se - zatřpytit, dotřpytit, třpyt, třpytící, třpytivý
zpytovat - zpytavý, zpytující, zpytavě, jazykozpyt
pykat - odpykat, pykající
 
pozor:  pykat (snášet trest), ale pikat (hrát na schovávanou)- zapikat, pikola
 
Do domácích sešitů si vypracujte cvičení z učebnice 92/5 - pište jen doplňovaná slova, oddělujte je čárkou. Fotku pošlete do pyžámka prosím.
 
_________________________________________________________________________________________________
Středa 6.ledna
Do procvičovacích sešitů si zapište další příbuzná slova. Pište to zelené (a pište modře prosím) a červené (to pište červeně):
 
netopýr - netopýrek, netopýří
slepýš - slepýší, slepýšek
pyl - pylový, opylovat, neopylovat, opylující, opylený, opylovač, opylování
kopyto - kopýtko, kopytník, sudokopytník, lichokopytník
klopýtat - klopýtání, klopýtnout, doklopýtat, neklopýtat, klopýtající, klopýtavě,
POZOR: pyl = žlutý prášek v květech, ale pil = minulý čas od PÍT. Včely přenášejí pyl. Pil jsem džus.
              slepýš = beznohá ještěrka, ale slepíš = budoucí čas od SLEPIT. Na kameni ležel slepýš. Slepíš tu krabičku?

v online hodine jsme dělali z pracovního sešitu cvičení 31/4, 5 - kdo nebyl připojen, doplňte i/y - i se psaním na volné řádky pod cvičením.
 
Úterý 5. ledna
Za domácí úkol je učit se zpaměti vyjmenovaná slova po P, pak z pracovního sešitu str.30 cvičení 2 doplnit a na volné spodní řádky vypsat slova z tohoto cvičení - jen slova s doplňovaným y. A pak i cvičení 30/3 - vypište z horního obrázku slova s i/y po p. V pracovním sešitě musíte mít příbuzná slova ke slovům pýcha, pytel, pysk.
Do procvičovacích sešitů si prosím napište toto zelené:
 
pýcha - pyšný, pyšně, pyšnost, přepych, přepychový, přepychově, zpychnout, pýchavka
pytel - pytlík, pytlíček, pytlovina, pytlák, pytlačit
pysk - pyskatý, ptakopysk
 
ptakopysk podivný, žije v Austrálii, má srst, klade vejce, má zobák jako kachna, ale je to savec - mláďata pijí mléko. Žije ve vodě, ale dýchá plícemi. Má plovací blány.
Ptakopysk podivný - je to savec, mláďata pijí mateřské mléko. Samička ale snáší vejce - nerodí se tedy živé mládě jako u jiných savců (třeba štěňátka, králíčci). Žije ve vodě, dýchá plícemi. Má srst jako ostatní savci, ale kachní zobák a plovací blány na nohou. Je to taková zvláštní kombinace bobra a kachny :-))) Vyskytuje se pouze v Austrálii.
 
 
 
Pondělí 4.ledna
Do procvičovacích sešitů si prosím napište vyjmenovaná slova po P (všechno, co napíšu zeleně, patří do vašich sešitů - ale vy pište modře prosím):
 
P: pýcha, pytel, pysk
    netopýr, slepýš, pyl
    kopyto, klopýtat, třpytit se
    zpytovat, pykat, pýr
    pýřit se, čepýřit se, Spytihněv
 
 A začněte se tato slova učit zpaměti. V pátek je musíte umět:-)